230212

Skönt det här med lediga torsdagar när man kan ta sig lite tid åt sig själv. Har sprungit en stund och åt sen fräscha frullen. Nu blir det att plugga lite, och ta det allmänt skönt. Har ni kikat ut? Jag har, och det är "nästan" vår ute. Älskar våren och snart är den här (förhoppningsvis). Lycka!


Frullen: Stekt kokosgröt med kanel, bananskivor, kvarg, pumpa-, lin- och psylliumfröm, hackade val- och hasselnötter plus hackad mandel, ringlad honung samt gojibär. Till detta en kopp blåbärste. Allt i ett alltså.

0,5 dl havregryn
0,5 dl kokosflingor
2 dl vatten
1 nypa salt

Blanda ihop ingredienserna och ställ in i mikron i 2-3 minuter (detta blir som säkert uträknat en helt normal havregrynsgröt med lite kokos, det är alltså inte alls noga med måtten och tiden utan det är individuellt. Mer vatten och längre tid ger geggigare resultat medan mindre vatten och kortare tid ger mer grynigt resultat. Personligen gillar jag det geggigare till dettta). Konsistensen ska vara relativt hård. Sprid ut detta i en liten form/burk och ställ i kylen ett par timmar så det hinner stelna ordentligt och bli lätt att lyfta ur. Skär "kakan" i mindre bitar och stek. Jag toppade som sagt med allt möjligt, så släng på vad du vill ha. Man kan t.ex ha sylt, färska bär eller vad man nu känner för.

190212

Fotade Jonna idag, hittills resultat (håll muspekaren över bilden för svartvit version):


180212

Mor och far har varit ute och festat, har därför passat på och haft lite av en "jag-dag" (kväll) som simpelt kan summeras såhär:



1. Lekte kock. Gjorde en omelett med grillad paprika, soltorkade tomater, currypasta och basilika med en sallad på någon sallad, tomat och gul chili + en gnutta rökt salt på toppen.



2. Tog ett relativt långt bubbelbad med mysig musik, levande ljus (plus vår fräscha "stjärnhimmel") och produkterna från The Body Shop som är nämnda i förra inlägget. Ville nästan äta upp mig själv efteråt.



3. Kollade på melodifestivalen (Ranelid gick vidare, vad hände där?!), gnagade på feta frukthögen (apelsin, banan, vindruvor, jordgubbar och... lime(?!)) och choklad tillsammans med en Loka persika/hallon. Yummie!

Kort och gott en bra kväll. Dagen var också bra, för jag röjde runt bland hästarna nu igen och dem är mysiga.
...Ja. Godnatt!

Alla hjärtans dag

Lite överskattad "högtid" det här med "Alla hjärtans dag" (säger jag som singel), men men, vad ska man göra? Ännu en anledning att skämma bort sig själv lite extra. Kunde inte låta bli att köpa de där sakerna från The Body Shops Chocomania-kollektion som jag var så sugen på. Det blev en body scrub och en body lotion (hade helst haft en body butter, men det var tyvärr slut) till mig och så passade jag på att köpa en body lotion och en shower cream till mamma (hon såg ut att bli glad iallafall). Alla produkterna köpte jag i mini-format, tänkte testa dem nu på lördag när jag inte har fullt hus som i vanliga fall.


Ismael II

Kameran fick följa med ut på dagens hundpromenad ut i skogen. Hittills är jag nöjd, men under sportlovet ska den förhoppningsvis få visa sig ännu mer värd och jag får föhoppningsvis bli desto nöjdare! Älskar funktionen där man kan ställa in sin egen vitbalans, väl använd funktion, samt det att den efter cirkus 30 sekunder stänger av sig själv och på så sätt sparar batteri. Har ännu inte hunnit testa filmfunktionen värst mycket, men det kommer även det. Blir supersugen på att dra ihop någon "fotosession", vilket faktiskt är tänkt att göras under sportlovet (där han, om man har tur, visar på ytterligare skills). Spännande!


Jag bara ÄLSKAR...

...när man åker iväg för att köpa två liter mjölk och kommer hem med en sprillans ny kamera, två objektiv samt ett minneskort. Helt underbart. Ser fram emot att se hur pass bra den pallar med trycket, förväntningarna är skyhöga!


Canon EOS 600D samt objektiv 18-55 + 55-250

Sån här shopping är den bästa sorten, och det var på tiden. Idag visade det sig att jag haft min förra kamera, nikon D50, i 6(!) år. Detta fick mig att känna mig lite extra gammal, jag som trodde det var 3 max 4 år (gnutta hyperbolisering, jag är mer med än man kan tro egentligen) sedan jag fick den. Dagens lärdom; tiden bara springer iväg!
Det bästa med detta är att det är svårt för mig att bli besviken på Ismael II (aka nya kameran, namnet har sina förklaringar) i och med att jag praktiskt taget varit nöjd med min gamla 2005:are (aka Nikon D50/Ismael I) tills nu. Kan inte bli mycket annat än toppen!

För att byta spår näst intill helt och hållet... frukost!
Vaniljyoghurt med skivad banan, russin, pumpa- och linfrön, valnötter, hasselnötter och hackade mandlar (plus granatäpple för att få den där "Top Notch"-känslan, dock hade vi inga granatäpplen, så det fick bli utan denna gång). MUMSFILIBABBA! Just sayin'.


TBS Chocomania

Var och sniffade på The Body Shops "Chocomania" som är i limited edition igår. Många av produkterna var enligt mig inte något speciellt och luktade inte så mycket choklad som man skulle önskat. Men jag kunde inte låta bli att fastna för framför allt skrubben men även kroppssmöret (låter jättebra på svenska, heter det ens så? "Kroppssmör"?!). Hur som helst, dessa två (speciellt i kombination, just de två finns dessutom i ett litet pakete)... underbart! Ge mig!


Efter regn kommer solsken

Ja, efter regn kommer solsken sägs det. I detta läge kan man väl påstå att det stämmer. Pratade med min mattelärare idag, var som sagt helt hundra på ett icke godkänt betyg, men(!) det visade sig att jag visst hade lyckats skrapa ihop poäng till ett godkänt betyg. Detta betyder att jag inte kommer behöva läsa någon matte på ett bra tag. Lycka!
Förutom ett lyckat besked av min mattelärare kom jag hem till en liten överraskning (som egentligen bara var en halv överraskning, men ändå). Ett litet paket hade anlänt i vår brevlåda! I paketet låg det hur som helst en Urban Decay PP samt en foundation-test från Dermalogica som jag fick på köpet. Dock var testen i en nyans som var mycket mörkare än min hudton så kände inte riktigt för att smeta det i ansiktet, men jag fick en härlig kladd-stund med min hand (för att inte misstolka; jag smetade ut testen på min hand istället) och den verkar inte vara allt för dålig, om man säger så!


Det är inte lätt när det är svårt

Idag visade sig bli en av mina mindre bra dagar. Typiskt när man behöver en lagom bra dag.

Hade som tidigare nämnt nationellt prov i Matte E (dvs asviktigt att inte glömma miniräknare och formelsamling samt att vara i tid), så det var en stooor dag för oss naturare...

FÖRST och främst vaknade jag vid cirkus 9, dvs hade gott om tid på mig, och det första jag gjorde var att plocka fram miniräknare och formelsamling så jag ABSOLUT INTE skulle glömma dem. Jag skulle inte gå hemifrån förens runt 12 (trodde jag) så jag satt vid datorn och slukade lite tid, fast sen kom jag på att jag inte alls skulle gå vid 12, utan jag skulle gå 11.30 om jag ville hinna äta lunch i skolan vilket jag hade tänkt. Jag blev jättestressad då jag fortfarande satt i pyjamas och morgonfrilla. Sedan, i allt stressande, kom jag fram till att jag aldrig skulle hinna med tåget, så jag fixade mig lite sådär så fort jag kunde (fortfarande stressigt som sjutton) och slängde i mig mat på 3 minuter hemma för att sedan hinna med 12-tåget istället. Bara för att jag stressade så hemskt så brände jag tungan för att jag lät maten stå inne i micron för länge då jag höll på o göra andra saker samtidigt för jag som sagt var stressad till tusen och hade mycket kvar att göra.

När jag nästan var framme i skolan började jag tvivla på att jag hade med mig miniräknaren och formelsamlingen. Och vet ni vad? DET HADE JAG INTE!!!
Sedan började provet, jag mådde hur illa som helst under tiden vi skrev och det kändes som jag svarade på max 6 frågor (G-gränsen var på 13 poäng). Detta ledde till att jag blev fett sur, dels för det gick så ruskigt dåligt på provet, och dels för att jag mådde så himla dåligt. Bara för att jag var sur så råkade jag gå in i saker och slå mig hela tiden så jag blev ännu surare och så vidare...

Hur som helst gick det sakta uppåt (väldigt sakta). Kom precis hem från ett öppet hus i skolan vilket gjorde att jag kunde släppa tankarna från provet ett tag, men fortfarande, man blir ju frustrerad...

020212

Efter några dagars "aktivt" skrivande föll jag ner i det mindre aktiva slasket igen. Datorn gick sönder och haft mycket i skolan, men idag (efter många om och men) blir jag äntligen av med Matte E (vilket jag egentligen skulle sluppit redan veckan efter jullovet men det har skjutits på). Ska bli otroligt skönt att få det ut världen. Matteprov i 4 timmar med start 12.40, håll tummarna! Efter provet är det iallafall öppet hus på skolan, vilket är hur kul som helst. Efter regn kommer solsken, sägs det...


230212

Skönt det här med lediga torsdagar när man kan ta sig lite tid åt sig själv. Har sprungit en stund och åt sen fräscha frullen. Nu blir det att plugga lite, och ta det allmänt skönt. Har ni kikat ut? Jag har, och det är "nästan" vår ute. Älskar våren och snart är den här (förhoppningsvis). Lycka!


Frullen: Stekt kokosgröt med kanel, bananskivor, kvarg, pumpa-, lin- och psylliumfröm, hackade val- och hasselnötter plus hackad mandel, ringlad honung samt gojibär. Till detta en kopp blåbärste. Allt i ett alltså.

0,5 dl havregryn
0,5 dl kokosflingor
2 dl vatten
1 nypa salt

Blanda ihop ingredienserna och ställ in i mikron i 2-3 minuter (detta blir som säkert uträknat en helt normal havregrynsgröt med lite kokos, det är alltså inte alls noga med måtten och tiden utan det är individuellt. Mer vatten och längre tid ger geggigare resultat medan mindre vatten och kortare tid ger mer grynigt resultat. Personligen gillar jag det geggigare till dettta). Konsistensen ska vara relativt hård. Sprid ut detta i en liten form/burk och ställ i kylen ett par timmar så det hinner stelna ordentligt och bli lätt att lyfta ur. Skär "kakan" i mindre bitar och stek. Jag toppade som sagt med allt möjligt, så släng på vad du vill ha. Man kan t.ex ha sylt, färska bär eller vad man nu känner för.

190212

Fotade Jonna idag, hittills resultat (håll muspekaren över bilden för svartvit version):


180212

Mor och far har varit ute och festat, har därför passat på och haft lite av en "jag-dag" (kväll) som simpelt kan summeras såhär:



1. Lekte kock. Gjorde en omelett med grillad paprika, soltorkade tomater, currypasta och basilika med en sallad på någon sallad, tomat och gul chili + en gnutta rökt salt på toppen.



2. Tog ett relativt långt bubbelbad med mysig musik, levande ljus (plus vår fräscha "stjärnhimmel") och produkterna från The Body Shop som är nämnda i förra inlägget. Ville nästan äta upp mig själv efteråt.



3. Kollade på melodifestivalen (Ranelid gick vidare, vad hände där?!), gnagade på feta frukthögen (apelsin, banan, vindruvor, jordgubbar och... lime(?!)) och choklad tillsammans med en Loka persika/hallon. Yummie!

Kort och gott en bra kväll. Dagen var också bra, för jag röjde runt bland hästarna nu igen och dem är mysiga.
...Ja. Godnatt!

Alla hjärtans dag

Lite överskattad "högtid" det här med "Alla hjärtans dag" (säger jag som singel), men men, vad ska man göra? Ännu en anledning att skämma bort sig själv lite extra. Kunde inte låta bli att köpa de där sakerna från The Body Shops Chocomania-kollektion som jag var så sugen på. Det blev en body scrub och en body lotion (hade helst haft en body butter, men det var tyvärr slut) till mig och så passade jag på att köpa en body lotion och en shower cream till mamma (hon såg ut att bli glad iallafall). Alla produkterna köpte jag i mini-format, tänkte testa dem nu på lördag när jag inte har fullt hus som i vanliga fall.


Ismael II

Kameran fick följa med ut på dagens hundpromenad ut i skogen. Hittills är jag nöjd, men under sportlovet ska den förhoppningsvis få visa sig ännu mer värd och jag får föhoppningsvis bli desto nöjdare! Älskar funktionen där man kan ställa in sin egen vitbalans, väl använd funktion, samt det att den efter cirkus 30 sekunder stänger av sig själv och på så sätt sparar batteri. Har ännu inte hunnit testa filmfunktionen värst mycket, men det kommer även det. Blir supersugen på att dra ihop någon "fotosession", vilket faktiskt är tänkt att göras under sportlovet (där han, om man har tur, visar på ytterligare skills). Spännande!


Jag bara ÄLSKAR...

...när man åker iväg för att köpa två liter mjölk och kommer hem med en sprillans ny kamera, två objektiv samt ett minneskort. Helt underbart. Ser fram emot att se hur pass bra den pallar med trycket, förväntningarna är skyhöga!


Canon EOS 600D samt objektiv 18-55 + 55-250

Sån här shopping är den bästa sorten, och det var på tiden. Idag visade det sig att jag haft min förra kamera, nikon D50, i 6(!) år. Detta fick mig att känna mig lite extra gammal, jag som trodde det var 3 max 4 år (gnutta hyperbolisering, jag är mer med än man kan tro egentligen) sedan jag fick den. Dagens lärdom; tiden bara springer iväg!
Det bästa med detta är att det är svårt för mig att bli besviken på Ismael II (aka nya kameran, namnet har sina förklaringar) i och med att jag praktiskt taget varit nöjd med min gamla 2005:are (aka Nikon D50/Ismael I) tills nu. Kan inte bli mycket annat än toppen!

För att byta spår näst intill helt och hållet... frukost!
Vaniljyoghurt med skivad banan, russin, pumpa- och linfrön, valnötter, hasselnötter och hackade mandlar (plus granatäpple för att få den där "Top Notch"-känslan, dock hade vi inga granatäpplen, så det fick bli utan denna gång). MUMSFILIBABBA! Just sayin'.


TBS Chocomania

Var och sniffade på The Body Shops "Chocomania" som är i limited edition igår. Många av produkterna var enligt mig inte något speciellt och luktade inte så mycket choklad som man skulle önskat. Men jag kunde inte låta bli att fastna för framför allt skrubben men även kroppssmöret (låter jättebra på svenska, heter det ens så? "Kroppssmör"?!). Hur som helst, dessa två (speciellt i kombination, just de två finns dessutom i ett litet pakete)... underbart! Ge mig!


Efter regn kommer solsken

Ja, efter regn kommer solsken sägs det. I detta läge kan man väl påstå att det stämmer. Pratade med min mattelärare idag, var som sagt helt hundra på ett icke godkänt betyg, men(!) det visade sig att jag visst hade lyckats skrapa ihop poäng till ett godkänt betyg. Detta betyder att jag inte kommer behöva läsa någon matte på ett bra tag. Lycka!
Förutom ett lyckat besked av min mattelärare kom jag hem till en liten överraskning (som egentligen bara var en halv överraskning, men ändå). Ett litet paket hade anlänt i vår brevlåda! I paketet låg det hur som helst en Urban Decay PP samt en foundation-test från Dermalogica som jag fick på köpet. Dock var testen i en nyans som var mycket mörkare än min hudton så kände inte riktigt för att smeta det i ansiktet, men jag fick en härlig kladd-stund med min hand (för att inte misstolka; jag smetade ut testen på min hand istället) och den verkar inte vara allt för dålig, om man säger så!


Det är inte lätt när det är svårt

Idag visade sig bli en av mina mindre bra dagar. Typiskt när man behöver en lagom bra dag.

Hade som tidigare nämnt nationellt prov i Matte E (dvs asviktigt att inte glömma miniräknare och formelsamling samt att vara i tid), så det var en stooor dag för oss naturare...

FÖRST och främst vaknade jag vid cirkus 9, dvs hade gott om tid på mig, och det första jag gjorde var att plocka fram miniräknare och formelsamling så jag ABSOLUT INTE skulle glömma dem. Jag skulle inte gå hemifrån förens runt 12 (trodde jag) så jag satt vid datorn och slukade lite tid, fast sen kom jag på att jag inte alls skulle gå vid 12, utan jag skulle gå 11.30 om jag ville hinna äta lunch i skolan vilket jag hade tänkt. Jag blev jättestressad då jag fortfarande satt i pyjamas och morgonfrilla. Sedan, i allt stressande, kom jag fram till att jag aldrig skulle hinna med tåget, så jag fixade mig lite sådär så fort jag kunde (fortfarande stressigt som sjutton) och slängde i mig mat på 3 minuter hemma för att sedan hinna med 12-tåget istället. Bara för att jag stressade så hemskt så brände jag tungan för att jag lät maten stå inne i micron för länge då jag höll på o göra andra saker samtidigt för jag som sagt var stressad till tusen och hade mycket kvar att göra.

När jag nästan var framme i skolan började jag tvivla på att jag hade med mig miniräknaren och formelsamlingen. Och vet ni vad? DET HADE JAG INTE!!!
Sedan började provet, jag mådde hur illa som helst under tiden vi skrev och det kändes som jag svarade på max 6 frågor (G-gränsen var på 13 poäng). Detta ledde till att jag blev fett sur, dels för det gick så ruskigt dåligt på provet, och dels för att jag mådde så himla dåligt. Bara för att jag var sur så råkade jag gå in i saker och slå mig hela tiden så jag blev ännu surare och så vidare...

Hur som helst gick det sakta uppåt (väldigt sakta). Kom precis hem från ett öppet hus i skolan vilket gjorde att jag kunde släppa tankarna från provet ett tag, men fortfarande, man blir ju frustrerad...

020212

Efter några dagars "aktivt" skrivande föll jag ner i det mindre aktiva slasket igen. Datorn gick sönder och haft mycket i skolan, men idag (efter många om och men) blir jag äntligen av med Matte E (vilket jag egentligen skulle sluppit redan veckan efter jullovet men det har skjutits på). Ska bli otroligt skönt att få det ut världen. Matteprov i 4 timmar med start 12.40, håll tummarna! Efter provet är det iallafall öppet hus på skolan, vilket är hur kul som helst. Efter regn kommer solsken, sägs det...