0

STUDENTEEEEEEN!!!!!!

1

Imorgon smäller det!

Lovar, bilder och lite "roligare" inlägg kommer efter all studenthysteri!

pussokram

2

Börjar närma sig nu, med stormsteg. Lite bilder från dagen dyker förmodligen upp imorgon, eller så snart jag bara kan, för nu ska det sovas. Godnatt!

3

Mors dag idag. En dag för bara mor min. Hon måste vara otroligt älskad så som dagar går och blir hennes egna, ja jag älskar henne i alla fall.



3 dagar kvar...!

En liten hälsning

Hunden ville också vara med på bloggen, så här kommer han!
Omnomnom.

230512

I måndags frågade Jocke om jag hade tid att ses, det var en otroligt främmande men ack så skön känsla att faktiskt kunna svara "ja" på den frågan. Åh, allt är slut nu, bara självaste studenten som fattas. Vet att jag säger det ofta, men jag måste bara understryka hur otroligt skönt det faktiskt är då det är så svårt att själv fatta, speciellt nu när jag vet att jag är godkänd i alla ämnen (inklusive kemi- och Fysik B!). Länge sedan jag kunde slappna av på det här sättet, känns helt konstigt.
Trots min numera ledighet är det ändå en relativt hektisk period just nu, just pga studentfirandet med all förberedelse inför mottagning, utspring och allt därav ganska dåligt uppdaterande. Just nu har jag dessutom glömt mycket av vad som hänt sedan senast. En sak kommer jag ihåg dock, vilket var att jag, Hanna, John och Evvi gick och såg Mange Makers igår och åkte sedan vidare till Tegel för att träffa Erik och Christian vilket var myspys som vanligt. En annan sak var att jag (eller snarare Isabelle, men ja) färgade håret idag då jag ska ta studentfoton imorgon (spännande! Jag som helt undviker att bli fotad av vissa människor, men men...).

Det är även en annan grej som gjorde min idag-dag till en superbra dag (förutom färgandet av håret och det fina vädret och ångestens försvinnande). Jag har just nu kameran med mig till skolan för att dokumentera sista veckan med klassen, jag har den alltså med mig vart jag än går. Vid lunchen satt bland annat vår skolas VD vid vårt bord, han kikade lite på min kamera och fick tydligen lite lust att förhandla. Så ja, jag fick en liten fotouppgift, och för varje lyckad bild jag tar dessa sista dagar som är kvar av skolan får jag 500 kronor! Kunde ju inte bara tacka nej, oemotståndligt! Kunde dessutom inte låta bli att känna mig lite smickrad i och med att det är en mediaskola med 3x3 mediaklasser eller vad det nu är, och han förhandlar med en naturelev som dessutom är stark minoritet... ;)


Pansii @ Instagram

In loving memory

Kollade igenom gamla bilder under min pluggpaus, fann dessa från grillningen med Cissi och Issa 26e maj 2007, snart precis 5 år sedan. Detta ledde även till att jag blev otroligt taggad på sommarens kommande grillkvällar vilket måste vara bland det absolut mysigaste som finns, grillkvällar alltså.




170512

Idag är det exakt en vecka och 6 dagar kvar till studenten, det är inte länge...
Inledde denna lediga torsdag med en dunderfrulle, nämligen kesoplättar med melon, valnötter och honungskvarg, efter gårdagens röj (som bestod av att hänga inne i ett slibbigt omklädningsrum pga regn). Fascinerar mig hur allt kan bli relativt mysigt med rätt människor, fick dessutom träffa Jocke vilket jag inte fått göra på cirkus två veckor pga plugget, hur skönt som helst. Resten av dagen ska gå åt att plugga så jag förhoppningsvis får tid över att träffa pojken igen i helgen, men innan dess ska jag slänga upp receptet på plättarna åt er. Känns som jag gått och blivit lite av en "matblogg", men jag skyller på att mormor och morfar en gång i tiden bad om lite recept här på bloggen (som de flesta för övrig ligger samlade under kategorin "tips och trix", i och med att det är tips. Klyftigt värre!), så detta är för deras skull!


Plättarna ser ut att vara aningen brända, men det var dom inte!! :(

2 ägg
1 msk mjölk
3 msk keso
1 1/2 msk kokosflingor
2 msk äppelmos
1/2 tsk kanel (eller efter smak)

Vispa ihop alla ingredienser och stek. Jag toppade som sagt med honungskvarg, melon och valnötter samt en gnutta extra kanel.
P.S. Visste ni dessutom att kanel är bra för blodsockerreglering och insulinkänslighet? Kanel bidrar alltså till bland annat minskat sötsug, dock innehåller kanel ämnet kumarin vilket i stora mängder kan orsaka leverskador. Enligt livsmedelsverket är teskedsvis med kanel per dag inget att rekommendera då det kan bidra till för stora mängder med kumarin i kroppen. (läs mer om detta här) D.S.

160512

Idag är en blandade-känslors dag. Provet gick som man kunde tänka sig, inte bra alls. Får hoppas på kompletteringschanser eller att jag hade riktigt tur och lyckas sätta ett G ändå. Hur som helst fick vi iallafall sluta lite extra tidigt, cirkus 12 beroende på när man var klar, så åkte till centrum med bror och Hannapanna för att tröstshoppa lite. Lite extra glad blev jag över såpbubblorna inne på Åhlens, det krävs så lite för att må bra efter ett fysikprov, allt är bättre. Nu är det dessutom långhelg, fyra dagar fyllda av roligt plugg (hehe...), detta firade jag när jag kom hem med en urläcker skål med trädgårdsbärskvarg, kaneläpplen, gojibär, valnötter och honung framför ett avsnitt av Family Guy. Glad i magen blev man! Dessutom ska jag snart iväg och röja med mina mysmänniskor. På riktigt, så mysiga att man vill ha dom på grillen!
Pussokramskumbanan.


Dör.

Nationellt prov i fysik B imorgon (antog att ni ville veta, så nu vet ni), 8.30, lagom skönt. Inte långt kvar sedan, inte långt kvar alls. Nästa vecka är jag klar med allt, klar. Håll tummarna för att det går vägen, önska mig lycka till osv. Godnatt.

130512

God morgon, folks!
Har precis blivit klar med frukosten och ska börja plugga snart då vi endast har en vecka kvar på oss tills "den stora deadline-dagen" tar plats, dvs dagen då vi aldrig mer har någon chans att höja våra betyg innan studenten, och ack vad mycket det är kvar att göra...
Hur som helst kick-startade jag dagen med en (som mamma kallar det) "grötbakelse" och en kopp söderte. Mums!



1 dl rågflingor
1/2 dl mjölk
ung. 1 msk äppelmos
1 mosad banan
1 nypa salt
ung. 1/2 tsk kanel
1 handfull valnötter

Kvarg, äpplen, gojibär, kanel, honung och valnötter till topping

Blanda ihop alla ingredienser i en bunke och häll över i en ungssäker form. Ställ i ugnen på 175 grader i ca. 20 minuter och toppa sedan med kvarg, äppelbitar, gojibär, kanel och valnötter och ringla sedan honungen över. Klart!
Självklart kan man blanda ihop och toppa lite hur man vill, möjligheterna är oändliga och så vidare...

110512

Vädrets humörsvängningar idag var ju lagom undeliga här i huvudstaden, men emellanåt var det riktiga solglimtar som sken fram. Detta ledde dock till att jag inte vågade mig ut på kvällen och träffa fina människor som var planerat, men förhoppningsvis försvinner dom inte för det. Känner mig sådär lagom svensk som diskuterar vädret, självaste tanken var bara att ge er en liten snabb uppdatering så ni ser att jag lever.
Peace!


060512

Jag har kommit fram till att det är uselt det faktum att det inte går att sätta fler taggar/etiketter/kategorier på ett och samma inlägg, det är väldigt sällan åtminstone jag skriver inlägg som endast platsar i en kategori. Hur som helst, "man tager vad man haver", som John brukar säga.
Var sugen på att prova något nytt till frukost idag, dock hade vi inte mycket roligt hemma. Hur som helst fick jag ihop ingredienser till en lite annorlunda variant av klassisk gröt som blev hur god som helst. Många har säkert hört talas om liknande varianter, men slänger ändå upp vad jag använde mig av här nedan ifall någon är intresserad. Nu snart hade jag tänkt dra mig upp till spåret och gå 5an (dvs rundan på 5 km) och sedan hem igen och sova.



1 ägg
1 dl rågflingor
3/4 dl mjölk
1 krm bakpulver
1/2 mosad banan
3/4 tsk kanel
Kokosflingor
frysta jordgubbar och blåbär
(ekologisk) äppelmos och kanel till servering

Lägg bären i botten av en ungssäker form. Rör ihop resterande ingredienser och häll det över bären och toppa med kokosflingorna. In i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. På med äppelmosen och pudra kanel över så är det klart. Yummie!

Only time will tell if we're all just cynics on the run

Igår (fredag) inleddes årets Grönan-konserter, det var en bra start med LMFAO och Quest Crew. Ungdomar sprang kaotiskt kring i cirklar för att få en chans att komma in redan 5 timmar innan start, vi hade varit klipska nog att förköpa gröna kort samt köpte lite fler via telefonen på plats. Vi kom in som rent vatten genom cellens membran (inte alls naturförstörd). Vi stod till en början nästan längst fram, sedan flöt vi fram och tillbaka mellan några rader under konserten, som det ska vara alltså. Det blev ett fullt grönan, med en väldans många som inte ens var i närheten av att komma in, och de bjöd på en grym öppning.


Pansii @ instagram

Idag (lördag) blev det som vanligt en rutt till hästarna. Det blev en dramatisk uteritt då vi stötte på en man som eldade på allmän mark (Fy!), hästar och eld/rök går inte riiktigt bra ihop om man säger så. Hur som helst löste det sig fint och ritten fortsätte. Senare på kvällen åkte jag iväg till min pojke (dessutom vår månadsdag, tänka sig...). Kom "lite" innan han hade kommit hem då han skulle hämta något hos en kompis, detta skulle gå "snabbt" men istället satt jag med hans pappa och sin flickvän och kollade hockey (bra med vinst och allt!) och hälsade på deras cirkus tre(?) veckor gamla kattungar. Helt underbara varelser, trots att de knappt rör sig. En har en prick vid nosen, vi tyckte han var en Marilyn. När Jocke äntligen kom hem for vi och köpte en stor påse godis och kollade avsluten på hockeyn och kanske tre olika filmer. Alla slut var lyckliga.


Give me courage, take my hand, take my heart


0

STUDENTEEEEEEN!!!!!!

1

Imorgon smäller det!

Lovar, bilder och lite "roligare" inlägg kommer efter all studenthysteri!

pussokram

2

Börjar närma sig nu, med stormsteg. Lite bilder från dagen dyker förmodligen upp imorgon, eller så snart jag bara kan, för nu ska det sovas. Godnatt!

3

Mors dag idag. En dag för bara mor min. Hon måste vara otroligt älskad så som dagar går och blir hennes egna, ja jag älskar henne i alla fall.



3 dagar kvar...!

En liten hälsning

Hunden ville också vara med på bloggen, så här kommer han!
Omnomnom.

230512

I måndags frågade Jocke om jag hade tid att ses, det var en otroligt främmande men ack så skön känsla att faktiskt kunna svara "ja" på den frågan. Åh, allt är slut nu, bara självaste studenten som fattas. Vet att jag säger det ofta, men jag måste bara understryka hur otroligt skönt det faktiskt är då det är så svårt att själv fatta, speciellt nu när jag vet att jag är godkänd i alla ämnen (inklusive kemi- och Fysik B!). Länge sedan jag kunde slappna av på det här sättet, känns helt konstigt.
Trots min numera ledighet är det ändå en relativt hektisk period just nu, just pga studentfirandet med all förberedelse inför mottagning, utspring och allt därav ganska dåligt uppdaterande. Just nu har jag dessutom glömt mycket av vad som hänt sedan senast. En sak kommer jag ihåg dock, vilket var att jag, Hanna, John och Evvi gick och såg Mange Makers igår och åkte sedan vidare till Tegel för att träffa Erik och Christian vilket var myspys som vanligt. En annan sak var att jag (eller snarare Isabelle, men ja) färgade håret idag då jag ska ta studentfoton imorgon (spännande! Jag som helt undviker att bli fotad av vissa människor, men men...).

Det är även en annan grej som gjorde min idag-dag till en superbra dag (förutom färgandet av håret och det fina vädret och ångestens försvinnande). Jag har just nu kameran med mig till skolan för att dokumentera sista veckan med klassen, jag har den alltså med mig vart jag än går. Vid lunchen satt bland annat vår skolas VD vid vårt bord, han kikade lite på min kamera och fick tydligen lite lust att förhandla. Så ja, jag fick en liten fotouppgift, och för varje lyckad bild jag tar dessa sista dagar som är kvar av skolan får jag 500 kronor! Kunde ju inte bara tacka nej, oemotståndligt! Kunde dessutom inte låta bli att känna mig lite smickrad i och med att det är en mediaskola med 3x3 mediaklasser eller vad det nu är, och han förhandlar med en naturelev som dessutom är stark minoritet... ;)


Pansii @ Instagram

In loving memory

Kollade igenom gamla bilder under min pluggpaus, fann dessa från grillningen med Cissi och Issa 26e maj 2007, snart precis 5 år sedan. Detta ledde även till att jag blev otroligt taggad på sommarens kommande grillkvällar vilket måste vara bland det absolut mysigaste som finns, grillkvällar alltså.




170512

Idag är det exakt en vecka och 6 dagar kvar till studenten, det är inte länge...
Inledde denna lediga torsdag med en dunderfrulle, nämligen kesoplättar med melon, valnötter och honungskvarg, efter gårdagens röj (som bestod av att hänga inne i ett slibbigt omklädningsrum pga regn). Fascinerar mig hur allt kan bli relativt mysigt med rätt människor, fick dessutom träffa Jocke vilket jag inte fått göra på cirkus två veckor pga plugget, hur skönt som helst. Resten av dagen ska gå åt att plugga så jag förhoppningsvis får tid över att träffa pojken igen i helgen, men innan dess ska jag slänga upp receptet på plättarna åt er. Känns som jag gått och blivit lite av en "matblogg", men jag skyller på att mormor och morfar en gång i tiden bad om lite recept här på bloggen (som de flesta för övrig ligger samlade under kategorin "tips och trix", i och med att det är tips. Klyftigt värre!), så detta är för deras skull!


Plättarna ser ut att vara aningen brända, men det var dom inte!! :(

2 ägg
1 msk mjölk
3 msk keso
1 1/2 msk kokosflingor
2 msk äppelmos
1/2 tsk kanel (eller efter smak)

Vispa ihop alla ingredienser och stek. Jag toppade som sagt med honungskvarg, melon och valnötter samt en gnutta extra kanel.
P.S. Visste ni dessutom att kanel är bra för blodsockerreglering och insulinkänslighet? Kanel bidrar alltså till bland annat minskat sötsug, dock innehåller kanel ämnet kumarin vilket i stora mängder kan orsaka leverskador. Enligt livsmedelsverket är teskedsvis med kanel per dag inget att rekommendera då det kan bidra till för stora mängder med kumarin i kroppen. (läs mer om detta här) D.S.

160512

Idag är en blandade-känslors dag. Provet gick som man kunde tänka sig, inte bra alls. Får hoppas på kompletteringschanser eller att jag hade riktigt tur och lyckas sätta ett G ändå. Hur som helst fick vi iallafall sluta lite extra tidigt, cirkus 12 beroende på när man var klar, så åkte till centrum med bror och Hannapanna för att tröstshoppa lite. Lite extra glad blev jag över såpbubblorna inne på Åhlens, det krävs så lite för att må bra efter ett fysikprov, allt är bättre. Nu är det dessutom långhelg, fyra dagar fyllda av roligt plugg (hehe...), detta firade jag när jag kom hem med en urläcker skål med trädgårdsbärskvarg, kaneläpplen, gojibär, valnötter och honung framför ett avsnitt av Family Guy. Glad i magen blev man! Dessutom ska jag snart iväg och röja med mina mysmänniskor. På riktigt, så mysiga att man vill ha dom på grillen!
Pussokramskumbanan.


Dör.

Nationellt prov i fysik B imorgon (antog att ni ville veta, så nu vet ni), 8.30, lagom skönt. Inte långt kvar sedan, inte långt kvar alls. Nästa vecka är jag klar med allt, klar. Håll tummarna för att det går vägen, önska mig lycka till osv. Godnatt.

130512

God morgon, folks!
Har precis blivit klar med frukosten och ska börja plugga snart då vi endast har en vecka kvar på oss tills "den stora deadline-dagen" tar plats, dvs dagen då vi aldrig mer har någon chans att höja våra betyg innan studenten, och ack vad mycket det är kvar att göra...
Hur som helst kick-startade jag dagen med en (som mamma kallar det) "grötbakelse" och en kopp söderte. Mums!



1 dl rågflingor
1/2 dl mjölk
ung. 1 msk äppelmos
1 mosad banan
1 nypa salt
ung. 1/2 tsk kanel
1 handfull valnötter

Kvarg, äpplen, gojibär, kanel, honung och valnötter till topping

Blanda ihop alla ingredienser i en bunke och häll över i en ungssäker form. Ställ i ugnen på 175 grader i ca. 20 minuter och toppa sedan med kvarg, äppelbitar, gojibär, kanel och valnötter och ringla sedan honungen över. Klart!
Självklart kan man blanda ihop och toppa lite hur man vill, möjligheterna är oändliga och så vidare...

110512

Vädrets humörsvängningar idag var ju lagom undeliga här i huvudstaden, men emellanåt var det riktiga solglimtar som sken fram. Detta ledde dock till att jag inte vågade mig ut på kvällen och träffa fina människor som var planerat, men förhoppningsvis försvinner dom inte för det. Känner mig sådär lagom svensk som diskuterar vädret, självaste tanken var bara att ge er en liten snabb uppdatering så ni ser att jag lever.
Peace!


060512

Jag har kommit fram till att det är uselt det faktum att det inte går att sätta fler taggar/etiketter/kategorier på ett och samma inlägg, det är väldigt sällan åtminstone jag skriver inlägg som endast platsar i en kategori. Hur som helst, "man tager vad man haver", som John brukar säga.
Var sugen på att prova något nytt till frukost idag, dock hade vi inte mycket roligt hemma. Hur som helst fick jag ihop ingredienser till en lite annorlunda variant av klassisk gröt som blev hur god som helst. Många har säkert hört talas om liknande varianter, men slänger ändå upp vad jag använde mig av här nedan ifall någon är intresserad. Nu snart hade jag tänkt dra mig upp till spåret och gå 5an (dvs rundan på 5 km) och sedan hem igen och sova.



1 ägg
1 dl rågflingor
3/4 dl mjölk
1 krm bakpulver
1/2 mosad banan
3/4 tsk kanel
Kokosflingor
frysta jordgubbar och blåbär
(ekologisk) äppelmos och kanel till servering

Lägg bären i botten av en ungssäker form. Rör ihop resterande ingredienser och häll det över bären och toppa med kokosflingorna. In i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. På med äppelmosen och pudra kanel över så är det klart. Yummie!

Only time will tell if we're all just cynics on the run

Igår (fredag) inleddes årets Grönan-konserter, det var en bra start med LMFAO och Quest Crew. Ungdomar sprang kaotiskt kring i cirklar för att få en chans att komma in redan 5 timmar innan start, vi hade varit klipska nog att förköpa gröna kort samt köpte lite fler via telefonen på plats. Vi kom in som rent vatten genom cellens membran (inte alls naturförstörd). Vi stod till en början nästan längst fram, sedan flöt vi fram och tillbaka mellan några rader under konserten, som det ska vara alltså. Det blev ett fullt grönan, med en väldans många som inte ens var i närheten av att komma in, och de bjöd på en grym öppning.


Pansii @ instagram

Idag (lördag) blev det som vanligt en rutt till hästarna. Det blev en dramatisk uteritt då vi stötte på en man som eldade på allmän mark (Fy!), hästar och eld/rök går inte riiktigt bra ihop om man säger så. Hur som helst löste det sig fint och ritten fortsätte. Senare på kvällen åkte jag iväg till min pojke (dessutom vår månadsdag, tänka sig...). Kom "lite" innan han hade kommit hem då han skulle hämta något hos en kompis, detta skulle gå "snabbt" men istället satt jag med hans pappa och sin flickvän och kollade hockey (bra med vinst och allt!) och hälsade på deras cirkus tre(?) veckor gamla kattungar. Helt underbara varelser, trots att de knappt rör sig. En har en prick vid nosen, vi tyckte han var en Marilyn. När Jocke äntligen kom hem for vi och köpte en stor påse godis och kollade avsluten på hockeyn och kanske tre olika filmer. Alla slut var lyckliga.


Give me courage, take my hand, take my heart


010512

Tiden går ju alldeles för snabbt, kan fortfarande inte släppa att det endast är en månad kvar tills jag tar studenten. Galet. Detta blev desto tydligare igår då det var mösspåtagning, "första gången mössorna vilar på era hjässor", ja fast nae, låter dig tro det.
Samlades kring 9 för att inleda dagen, in mot i Nybroviken och därifrån ta en båt och åka runt i Stockholms skärgård under tiden vi proppade i oss lunch. En tur på två timmar med tal, sång, mat och skratt. Vid 12-tiden var vi klara med turen och därifrån var det fritt fram att röra sig vart man ville, vi rörde oss mot en bar för att fira och sedan vidare med tjejerna för att leta studentklänningar (jag är redan klar med mitt dock).
Kvällens valborgsfirande firades hemma hos mig med grillning, personligen tyckte jag det blev mysigt! Vi drog och sedan vidare till Ängsan för att kika på elden samt träffa lite fler folk, oturligt nog bestod elden endast av glöd. Det blev en hejdundrans dag, kväll, natt och lite morgon. Resterande timmarna av denna dagen sovs bort mer eller mindre med pojken min. Två trötta tonåringar kan man väl påstå.